Kruspersille

Inside we are all the Same

Dagens samiske ord 07/11/2009

Filed under: Samisk — kruspersille @ 15:18

Bures! God dag!

Dette er et svært kort og brutalt innlegg. Men dette ordet har jeg lært i dag:

Vástidit–  å svare

 

7 Responses to “Dagens samiske ord”

  1. kamikaze Says:

    På finsk: vastata. Morsomt 🙂

  2. Flere ord som finsk og samisk har til felles er blant annet:

    samisk – finsk – norsk
    andagassii – anteksi – unnskyld
    láibi – leipä – brød
    sátni – sana – ord
    guolli – kala – fisk (vanskeligere å se/høre likheten, men det er samme ordet, mange finsk-ugriske språk som har akkurat dette ordet til felles)

  3. Sexy Sadie Says:

    G blir til K eller omvent?

    • På samisk uttales k k, men på finsk uttales k g. Feks kala uttales gala. I finsk er det også sånn at det er dobbelvokal om det er en lang a, så det må du huske når du skal uttale kala, altså fisk. 🙂

  4. Lavynnia Says:

    HEI!!! Jeg vil ha flere oppdateringer her hos deg nå, jeg 😉 Kom igjen da, har du sovnet over bøkene dine? 😯

    hihi, jeg venter, jeg……….. *gjesp*

  5. kruspersille Says:

    Oi, så mye fine kommentara det va her da 🙂

    Et helt språkbad!


Legg igjen en kommentar