Kruspersille

Inside we are all the Same

Dagens samiske 01/11/2009

Filed under: Samisk — kruspersille @ 11:53

Jeg startet egentlig med å skrive om disse samiske ordene for min egen del. Jeg ser jo at det er mange der ute som faktisk finner det interessant  -og det liker jeg!    Noen har etterlyst uttalse av ordene, og det forstår jeg godt. Det er ikke helt enkelt, så here it goes:

Uttalelse av ulike bokstaver:

á = [et sted mellom a og æ,eller lang a-lyd]   Eks. Mun lean váibbas/jeg er trøtt

C=  [ts]         Eks Cumma/Kyss vil da på en måte bli uttalt  » tsomma»

Č  = [tje]   Eks. Du Čalmmit/dine øyne   vil da uttales som noe i denne retgningen «Do tjalmmit»

đ = [the]  (som i engelsk the)   Eks. Mun dieđan/Jeg vet

U = [O]       Eks. Bures/God dag    vil bli uttalt «bores»

ŋ = (ng)   endelsen av gang   Eks.  Maŋŋel

Š = [sj]    som sjø                       Eks. Feaššu/Tøs

Ž  = dsj-lyd                                  Eks. Oažžut

Z= Stemt ds-lyd      Eks.  vázzit/å gå

O=  [Å]     Eks.  Okta/En uttales da «Åkta»

Diftonger:

Som norsk -ie
Eks. Giella/Språk [giella]

Ea
Som norsk -eæ
Eks. beaska/Pesk [beæska]

Uo
Som norsk -oå

Eks.guossi/gjest [goåssi]

Oa
Som norsk -åa
Eks.goarru/syerske [gåarro]

NB! Alltis forbehold om feil!  Ingen er feilfrie. Men garanterer for 90% sikkerhet 😉

 

5 Responses to “Dagens samiske”

  1. Sexy Sadie Says:

    Veldig bra.
    Kjekt og lære litt samisk.

  2. Lavynnia Says:

    Flinke du! 🙂 Jeg tar bare de ordene jeg synes er morsomme for øyeblikket 😉 og så tar jeg de andre litt sånn etterhvert.

  3. Lisbeth Says:

    Du e da kjempeflink. Samisk e veldig vanskelig språk. Følger med spenning på neste ord som vi skal lære….

  4. vaskeklut Says:

    Hurraaaaa 😀 Nå skal jeg gå i gang med å forsøke å lære litt samisk. Takk, kjære kruspersille 😀

  5. kruspersille Says:

    Åh, så fantastisk 🙂


Legg igjen en kommentar